Showing posts with label Raya. Show all posts
Showing posts with label Raya. Show all posts

Monday, September 28, 2009

Aidilfitri Celebration Part 2

Pagi raya keempat tu lepas subuh jer rumah dah riuh dengan pelbagai agenda among the 50 over people in the house. Ada yang sibuk di dapur menyediakan sarapan pagi, ada yang menyediakan anak2 mandi... bilik air tak pernah kosong, ada yang berkemas nak balik, ada juga yang berborak dan sebagainye. Rasanya since balik kampung yesterday, aku cuma nampak Sarah & Naim masa nak tido jer. Most of the time samada diorang berlari keliling rumah atau main kat atas rumah. Maryam je yang rajin masuk ke dapur tu sebab banyak makanan. Maryam suka makan kuih tradisional macam putu kacang (what????) aku tak pernah berminat dengan putu kacang, kuih samperit...aku pun suka, kuih bahulu & kuih goyang. Lepas breakfast tu, the Johorian berangkat balik Johor around 11ish. Lepas diorang balik barulah we all pulak gi beraya. Start with rumah Acek kat KP untuk lunch. Kak Ana masak gulai sardin...lauk wajib lepas raye...hehe, telur dadar , sayur and sambal belacan kaw punye!. Naim tanya ada sambal tak?...ekele! tak sudah2 anak montel aku ni dengan nasi campur sambal. Takde sambal tumis boleh aje makan nasi ngan kuah gulai & kicap. Siap sampai 2 pinggan tu. Lepas solat zohor, beraya pulak ke rumah Pak Ndak H and Pak Lang K. By then it's already 6 and we headed home. Malam budak2 main bunga api and mercun yang kecik2 tu which tak leh lawan jiran sebelah tu rumah polis pencen anaknye pegawai kastam, berdentum dentam tuuu...takpelah mungkin tolong govt demolished barang seludup kot. On thursday beraya lagi, gi rumah a few of my cousins around NS. Balik rumah petang tu, suruh asrul take away pizza (2 large, 1 regular & 2 spaghetti). Apart from that akak goreng pulak mee...makan ajer le! Baru teringat tak jumpa lemang pun sepanjang raya ni. Akak kata dia pun tak tempah & orang pun takde bagi. Hmmm...not that I like lemang so much cuma bila nampak lemang atas meja tu baru rasa suasana raya. Instead ada pizza hut pulak..hehehe. Zaman dah berubah dunia dah maju kot. Lepas isyak budak2 main bunga api lagi lepas tu naik atas main, ada yang main psp & ada pulak yang main hantu2, guessed who's the hantu???...Maryam le!. Me perabih biskut kelapa & kuih samperit. Abang cik & kak L tempah tiket first class dok depan tv tengok jangan tegur...tak tau pun wujudnye cerita tu....layan jer.

Friday morning, me & my family siap2 balik rumah. Drove off after solat Jumaat, pun tak jam kat mana2. A really good raya, pergi balik tarak jumpa traffic jam, makan banyak, jalan2 rumah sedara and catching up with family...oh ya..got 2 new nephews!

Balik Kampung & Aidilfitri Celebration Part 1



Balik Kampung
Today is my first day in the office after 10 days leave. It was a good raya, started with balik kampung trip on friday morning 18 sept @ 9am. All the way to hubby's kampung, the trip was extraordinarily smooth probably because a lot of people made their journey between midnight to dawn as there was a toll free balik kampung promotion by the highway operators from gombak to lpt. So we arrived kg minutes before zohor. Sampai je, the kids got their new baju raya from nenek, mak ngah & mak cu. As expected, for baju melayu, naim couldn't fit into the pants...jadi cam tight superman with bulging tummy...OMG!. Sarah with a size 6, got a steng kain kurung, baju ok. So mak ngah kena pegi tukar saiz. Sarah oklah boleh pakai one size bigger tapi kainnye terlabuh la pulak tapi boleh lipat, oklah. As for naim, he can say bye bye to the bajula, seluar saiz 14 ok but baju pulak cam guni beras. Well, simpan la baju tu nanti mummy alter lah somehow. Thanks nenek & mak ngah!. But confirmed tahun depan I have to tailor made for Naim's baju melayu. Casual shirts & dress yang makcu kirim ok la. Thanks makcu!. Fitted the dress for Maryam terus tak nak tanggal & pegi main pasir with that baju lawa...oh well!..That day mil prepared bubur lambuk & nasi lemak for buka puasa. On Sat night cooked rendang ayam, daging & nasi impit for hari raya.

Aidilfitri Celebration Part 1
First day raya, hubby & naim went to masjid for solat aidilfitri after breakfast. After they came back around 9.30am, had a photo session together then bersalaman raya plus $$ before beraya to tok long bedah's house, norli's parents house, mak ngah endon's & ami alim's. By then it's already 2pm so we headed back home. Tak keluar dah lepas tu, letih, sambung kane & abel. The kids after counting their duit raya, as usuallah aktiviti main pasir petang tu. Second raya, the menu was laksa pahang catered from one of the neighbour. After breakfast around 11 we went to long mi's house @ B.K'tan. Reached there around 12.30pm and stayed there until 3pm. De & Pak Teh's family came to the house just before maghrib, stayed overnight. Third raya, the menu was nasi dagang ubai. Packed up & got ready to go back to NS after zohor. Shot off around 2 and reached kg around 5. Sama pulak sampai with the Johorian, more than 5 cars rasanye with almost 50 people in the house!...campur kak L & family.

Tuesday, September 1, 2009

Balik Kampung Ramadhan

Dah lama rasanya tak balik kampung. Kali terakhir adalah pada bulan Mei lalu di mana pada masa itu aku baru menamatkan pengajian ku di peringkat sarjana. Sarah asyik bertanya bila Adlina nak balik dari Jakarta sejak aku memberitahu anak-anakku tentang rancangan untuk pulang ke kampung pada hujung minggu menjelang hari kemerdekaan. Rindu benar mereka kepada Adlina, maklumlah itulah teman sepermainan mereka bila balik ke ampung.

Pagi Sabtu lepas aku membakar brownie dan juga kek cawan coklat beraising untuk dibawa balik ke kampung pada petang itu. Kami bertolak lebih kurang jam 2.30 petang selepas solat dan membeli sedikit barangan runcit di G**nt. OMG! susahnyer nak tulis full in BM!...I can understand how my kids are doing BM in school. Kita ni dah terlalu biasa dengan bahasa campur, ni le akibatnye.

Well, back to my balik kampung story. Sampai Bkt Putus, jam sikit lah sebab banyak kereta but moving. Nasib baik tak ada accidents kat situ kalau tidak, malam la sampainyer!. Sampai kampung around 5.30pm. Keluar kereta jer...Maryam tanya, nenek maner? hehehe...nenek tu Mak Ngah dia le. Sape yang berambut putih tu adalah nenek pada dia. Still confused. Takper hubby kata, nenek Suhail (her cousin's son).

Sarah & Naim tanya lagi bila sebenarnye Adlina nak balik ni, la...tak paham lagi rupanya? So I tell them the exact date i.e. 16 September...oooooo!!! Akak (my sister kat kampung tu) masak lemak cili api nenas + kerang and ayam masak merah for buka puasa. Lama tak makan masak lemak cili api akak. Dessert off course my brownie and cupcake. So berbukalah we all with akak, asrul and fadhlie. Faizah balik rumah mil nya, Sunday morning baru they all bertolak balik kg. Naim suka sangat le ayam masak merah, cuma Sarah jer tak berapa makan sangat sebab selalunyer berbuka dengan nasi ayam. But after solat maghrib, banyak la pulak makan cupcakes and snacks sambil tengok tv.

Sunday morning around 10, Faizah & co muncul. Suhail cam biasa merayau-rayau usik sana usik sini, angkat bakul kain, bukak cabinet, keluar isi cabinet tu...hehe...kerja keras. We planned to buka puasa at Acek's house in KP. Already called them earlier that night and he said ok. So akak prepared some sambal tumis udang and some pengat pisang to be brought to their place. We left the house 10 to 6pm and reached KP 6.15pm. The menu was nasi minyak, nasi putih, kari daging, ayam masak merah & jemput2 bilis plus what be brought from home i.e. pengat, sambal udang and brownie. After berbuka, solat maghrib & isyak berjamaah. Around 9.30pm, we all pun balik setelah makan dengan kenyangnye, kecuali Sarah yang cuma makan 4 biji pisang & air kosong saja. Balik rumah, buatkan maggi goreng for her.

31st August, we headed home around 10 to 11am. Sampai Bkt Putus, Maryam yang tak berapa sihat muntah dengan hebatnya dalam kereta luckily dia muntah masa we all tak jauh dari area mata air bukit tu. So singgah jap kat mata air tu untuk basuh badan dia & kereta. Mak ai! sejuk betul air dia. Maryam memang tak suka mandi air sejuk so just lap jer dia, itu pun dia merengek. Lepas tu dia terus tidur sampai le ke rumah. Petang tu beli nasi ayam kat G**nt for buka puasa...happy le Sarah dapat nasi ayam!

Tuesday, August 25, 2009

Ramadhan

We started to perform our puasa on Saturday 22th August. It is also coincide with the school holidays. Even better, so that the kids won't be that tired during the day especially Sarah. Naim is looking forward for puasa because he can eat dadih coklat during buka puasa. During sahur on the first day puasa, we had rice & some ayam goreng & sambal. Sarah just ate some cereal & milk. Naim has already told us what he wanted to eat during sahur the following day and on Monday morning, and I was like ...Hari Raya dah tau dah nak makan apa? He grinned.

After solat subuh around 5.55am, everybody tido semula. During the day nothing much to do, Naim played with games, Sarah played Barbie Doll with Maryam and me with my book. Alhamdulillah, not even once Sarah was complaining that she was hungry or thirsty. Around 6pm we went to Pasar Ramadhan. As it was Saturday and school holidays, I guessed a lot of people came early to the pasar and seemed that not many food left by the time we arrived. No dadih coklat for Naim as well...sold out. We ended up going to G**nt to buy the kids' favorite chicken rice. So chicken rice for the first day buka puasa.

On the second day, asked the kids what they wanted to eat for buka puasa...both wanted to eat Maggi...OMG!..of all the things. So we went to G**ant to buy Maggi and other groceries. Nevertheless hubby also bought kfc variety bucket for the kids. Me bought nasi dagang and hubby laksam from the pasar ramadhan. Naim also got his dadih coklat.

Malam tu, Naim siap cari balik wallet dia untuk simpan duit raya...OMG!..kids!

Print