Friday, September 7, 2012

Pudding cocktail ku yang pertama



Saya memang tak berapa serasi dengan pembuatan pudding, agar-agar atau yang seangkatan dengannya. Bahkan agar-agar sirap yang berwarna merah yang selalu ada kat kenduri kahwin kat kampung pun, saya tersangatlah fail! Boleh jadi terlebih masak jadi keras atau terlebih lembik sampai kena makan menggunakan sudu. Setelah beberapa kali asyik gagal, saya cuba lagi dan kali ini menggunakan resepi dari kak Siti Delima di sini. Kalau dah saya postkan entry ni maknanya tentulah jadi!kan?

Disebabkan manjang tak pernah jadi, dan takut banyak bahan mentah terbuang dan diangkut oleh Alam Flora, makanya saya buat separuh dari resepi ini.

Cocktail Custard Pudding
Sumber: Puan Siti Delima

Bahan Puding:
1 cawan tepung kastard
3 cawan air
1 1/2 cawan susu cair
1/2 cawan gula pasir

Cara membuat puding:
1. Larutkan gula pasir bersama air, susu cair dalam periuk dan kemudian masukkan tepung kastard. Kacau rata dengan senduk kayu hingga tidak berketul.
2. Masak di atas api yang sederhana dan kacau selalu sehingga menjadi pekat dan berkilat.
3. Tuang ke dalam bekas acuan atau pun loyang yang telah dibasahkan terlebih dahulu supaya mudah untuk mengeluarkan puding itu nanti.
4. Biarkan hingga puding sejuk sedikit kemudian simpan dalam peti sejuk.

Bahan Kuah Cocktail:
1 tin susu cair
1 tin mix fruits cocktail
1 1/2 tin air masak
4 sudu besar gula pasir

Cara membuat kuahnya:
1. Campurkan semua bahan kedalam periuk.
2. Kacau sebentar dengan api yang kecil untuk melarutkan gula - tak perlu hingga mendidih.
3. Tutup api dan tuang dalam bekas bersih. Setelah sejuk masukkan dalam peti sejuk.
4. Hidang puding bersama kuah cocktail dalam keadaan sejuk.

 Bila saya menaikturun gambar puding ini ke dalam facebook saya, ada beberapa tips yang diberi oleh kawan-kawan contohnya untuk kuah puding itu, tambahkan satu sudu besar tepung kastad untuk memekatkannya sedikit serta menaikkan warna yang agak menarik untuk kuah tersebut. InsyaAllah saya akan cuba di lain masa.

Untuk cubaan pertama ini, saya rasa saya bagi 4 bintang untuk diri sendiri...hehe:)

No comments:

Post a Comment

Print